THRESHOLD OF PREDICTABILITY



16. – 19.10.2024

3 – 6 pm // 15.00 – 18.00 Uhr
DOCK 11

Installation by von
KATHERINE LIBEROVSKAYA

with music by mit Musik von
PHILL NIBLOCK

Threshold of Predictability - Katherine Liberovskaya - Phill Niblock - POOL Shine 24

A TRIOLOGY
(138 min)

A series of 3 contemplative video-audio works that each very slowly unfold a single predictable event over the duration of a long Niblock drone music piece (each 30 to 60 minutes). An invitation to contemplate predictability, time and its movement qualities.

Eine Installation aus drei Video-Sound-Arbeiten, die jeweils ein vorhersehbares Geschehen in einer Nahaufnahmne über 30 bis 60 Minuten verfolgen, begleitet von einer Drone-Komposition Niblocks. Eine Einladung zur Kontemplation über Vorhersehbarkeit, Zeitlichkeit und deren Bewegungsqualität.

Rice & Flowers (2014)

Still Rice & Flowers - Katherine Liberovskaya - POOL 24 - MOVEMENT ART FILM Festival Berlin

A 46 minute extreme close-up long take of counting grains of white rice, one by one, with a knife point, on a white surface, to Niblock’s orchestra piece One Large Rose (2008), played by the Nelly Boyd ensemble from Hamburg.

Eine 46-minütige Nahaufnahme, in der einzelne weiße Reiskörner nacheinander mit einer Messerspitze aus dem Bild geschoben werden, begleitet von Niblocks Orchesterstück One Large Rose (2008), gespielt vom Nelly Boyd Ensemble aus Hamburg.

Timepiece/Maize (2015)

A 30 minute extreme close-up long take of the flow of sand trickling from the upper to the lower glass chamber of an hourglass to Niblock’s composition FeedCorn Ear (2011)
featuring Belgian cellist Arne Deforce.

Eine 30-minütige Aufnahme, in der das Rieseln von verschiedenfarbigem Sand vom oberen Glaskolben einer Sanduhr in den unteren beobachtet wird, unterlegt mit der Komposition FeedCorn Ear (2011) mit dem belgischen
Cellisten Arne Deforce.

Ice-Out SP (2017)

A 59 minute extreme close-up long take of ice cubes slowly melting until they become just water in a stainless steel sink to Niblock’s composition Stosspeng (2007) featuring Susan
Stenger and Robert Poss on guitars and bass guitars.

Eine 59-minütige Nahaufnahme langsam
schmelzender Einswürfel in einem Edelstahlspülbecken, begleitet von Niblocks Komposition
Stosspeng (2007) mit Susan Stenger und Robert Poss an Gitarren und Bassgitarren.


KATHERINE LIBEROVSKAYA

Katherine Liberovskaya

Katherine Liberovskaya is a Canadian intermedia artist based in NYC. Involved in experimental video since the 80’s, she has produced numerous single-channel video art pieces, video installations and video performances, as well as works in other media, that have been shown around the world. Since 2001 her work predominantly focuses on the intersection of moving image with sound/music in various both ephemeral and fixed forms (projections, installations, performances), notably through collaborations with many composers and sound artists in improvised live video+sound concert situations where her live visuals seek to create improvisatory “music” for the eyes.

For over 22 years she collaborated on many projects with her partner composer/intermedia artist Phill Niblock on various live, video and installation projects. Other frequent collaborators include: Keiko Uenishi, Shelley Hirsch, Dafna Naphtali, Barbara Held, Mia Zabelka, Al Margolis (IF,BWANA), David Watson, among many others. In addition to her art work she curates events in experimental video/film, sound/music and A/V performance, notably the yearly Screen Compositions evenings at EI NYC since 2005 and, since 2006 the OptoSonic Tea salons (co-curated with Ursula Scherrer) in NYC and various nomadic locations in North America and Europe as well as on-line during the Covid pandemic. In 2014 she completed a PhD in art practice entitled “Improvisatory Live Visuals: Playing Images Like a Musical Instrument” at the Université du Québec à Montréal (UQAM). She is currently the artistic director of Experimental Intermedia NYC.

www.facebook.com/liberovskaya

Katherine Liberovskaya ist eine kanadische Intermedia-Künstlerin mit Sitz in York. Seit den 80er Jahren kreiiert sie experimentelle Videokunst und hat zahlreiche Einkanal-Videoarbeiten, Videoinstallationen und Videoperformances produziert, die international präsentiert wurden. Seit 2001 liegt ihr Fokus auf der Verbindung von Bewegtbild und Sound/Musik für verschiede – ephemeren wie fixe –Formate (Projektionen, Installationen, Performances). Sie kooperiert mit zahlreichen Komponisten und Soundkünstler*innen in auf Improvisation basierenden Live-Video-Sound-Konzerten. Ihre Live Visuals fungieren dabei als improvisierte “Musik” für die Augen.

Über 22 Jahre arbeitete sie mit ihrem Partner, dem Komponisten und Intermedia-Künstler Phill Niblock, an zahlreichen Live-, Video- und Installationsprojekten. Weitere Kollaborationen entstanden mit Keiko Uenishi, Shelley Hirsch, Dafna Naphtali, Barbara Held, Mia Zabelka, Al Margolis (IF,BWANA), David Watson, und vielen anderen. Neben ihrer künstlerischen Arbeit kuratiert sie Veranstaltungen in den Bereichen Videokunst und Experimentalfilm, Sound/Musik und A/V-Performance. Seit 2005 verantwortet sie die jährlichen Screen Compositions-Abende im EI NYC und seit 2006 die OptoSonic Tea Salons (gemeinsam mit Ursula Scherrer kuratiert) in NYC und an verschiedenen Orten in Nordamerika und Europa, sowie online während der Covid-Pandemie. Im Jahr 2014 schloss sie eine Promotion mit dem Titel „Improvisatory Live Visuals: Playing Images Like a Musical Instrument“ an der Université du Québec à Montréal (UQAM) ab. Derzeit ist sie die künstlerische Leiterin von Experimental Intermedia NYC.

PHILL NIBLOCK

Phill Niblock
Phill Niblock

Phill Niblock (1933-2024, USA) was an artist whose fifty-year career spans minimalist and experimental music, film and photography. Since 1985, he has served as director of Experimental Intermedia, a foundation for avant-garde music based in New York with a branch in Ghent, and curator of the foundation’s record label XI. Known for his thick, loud drones of music, Niblock’s signature sound is filled with microtones of instrumental timbres that generate many other tones in the performance space. In 2013, his diverse artistic career was the subject of a retrospective realised in partnership between Circuit (Contemporary Art Centre Lausanne) and Musée de l’Elysée. The following year Niblock was honored with the prestigious Foundation for Contemporary Arts John Cage award. 

PHILL NIBLOCKs (1933-2024) künstlerisches Schaffen erstreckte sich über minimalistische und experimentelle Musik, Film und Fotografie. Seit 1985 war er Direktor der Experimental Intermedia Foundation, einer Stiftung für Avantgarde-Musik mit Sitz in New York und Gent, sowie Kurator des zugehörigen Plattenlabels XI. Niblock kollaborierte mit zahlreichen Choreograph*innen, darunter Elaine Summers, Yvonne Rainer, Meredith Monk und Dana Reitz.

*Experimental Intermedia wurde 1968 von der Choreografin und Filmemacherin Elaine Summers gegründet, um Künstler*innen zu unterstützen, die in intermedialen Formaten arbeiteten. 1983 richtete die Foundation das Filmdance Festival aus, dessen Katalog heute für das Programm von POOL SHINE – New York Traces eine wichtige Quelle geworden ist.