SHINE 24 – NEW YORK TRACES: PHILL NIBLOCK



16.10.2024

7 pm // 19.00 Uhr
DOCK 11

films by // Filme von
PHILL NIBLOCK

created with // entstanden mit
SUN RA, ELAINE SUMMERS, DAVE GEAREY, MAX NEUHAUS, ANN DANOFF, DANA REITZ & ARTHUR RUSSELL

artist talk with // anschließendes Künstlergespräch mit
KATHERINE LIBEROVSKAYA & SARAH MÖLLER


moderiert von
THOMAS KÖRTVÉLYESSY

TICKETS

– EN –

Movement played a pivotal role in the visual work of the intermedia artist and composer Phill Niblock. His films are characterized by textures of rhythms, pulsations, vibrant imagery, and masterful play with light and time. Niblock’s work with numerous choreographers, visual artists and musicians, including Elaine Summers, Yvonne Rainer, Steve Paxton and Becky Arnold, Meredith Monk, Ann Danoff, Barbara Dilley, Dana Reitz, Sun Ra, Max Neuhaus, Arthur Russell, and Katherine Liberovskaya showcased his dedication to exploring the intersection of movement, visual expression, and music. On January 8, 2024, at the age of 90, Phill Niblock bid farewell to the world. We invite the audience to join us for a curated selection of his films, to celebrate his legacy and the profound influence and deep inspiration he had on the artistic landscape. 

Since 2016, films by Phill Niblock have regularly been featured in the program of POOL Shine. With deep gratitude for the inspiration Phill’s work has left behind, for his openness, and the shared time.

– DE –

Bewegung spielte eine entscheidende Rolle in der visuellen Arbeit des Intermedia-Künstlers und Komponisten Phill Niblock (1933 – 2024). Seine Filme zeichnen sich durch rhythmische Texturen, pulsierende Bilder und ein meistherhaftes Spiel mit Licht und Zeit aus. Die Kooperationen Niblocks mit Choreograph*innen, Musiker*innen und visuellen Künstler*innen wie Elaine Summers, Yvonne Rainer, Meredith Monk, Ann Danoff, Barbara Dilley, Dana Reitz, Sun Ra, Max Neuhaus, Arthur Russell und Katherine Liberovskaya zeugen von seinem Interesse an der Entrgrenzung der Künste und seinem weitläufigen Netzwerk in verschiedene Künstler*innenszenen. Am 8. Januar 2024 verstarb Phill Niblock im Alter von 90 Jahren. Im Rahmen der diesjährigen Ausgabe von POOL SHINE – NEW YORK TRACES zeigen wir eine Auswahl seiner Filme.

In tiefer Dankbarkeit für die Inspiration, die Phills Arbeiten hinterlassen haben, für seine Offenheit und die gemeinsame Zeit.


PROGRAMM

THE MAGIC SUN

PHILL NIBLOCK with SUN RA ARKESTRA | 1966 – 68 | USA | 17 min


A cosmic journey through the sights and sounds of the Sun Ra Arkestra, captured on high-contrast black-and-white 16mm film.

Eine kosmische Reise durch die Klang- und Bildwelt des Sun Ra Arkestra, eingefangen auf hochkontrastigem Schwarz-Weiß-16mm-Filmmaterial.


ANNIE

PHILL NIBLOCK with ANN DANOFF | USA 1968 | 8 min

First in the scenery of New York and later in the countryside, Niblock catches the seemingly everyday movements of dancer Ann Danoff in bright colours. Once the camera gazes from a distance, in the next moment it gets so close
to the dancer that her body turns into abstract colour movements.

Im Wechsel zwischen urbaner Landschaft und ländlichem Raum fängt Niblock die alltäglichen Bewegungen der Tänzerin Ann Danoff
in leuchtenden Farben ein.


3 LOCATIONS

PHILL NIBLOCK with DANA REITZ | USA 1974 | 7 min

Phill Niblock, Dana Reitz  - 3 locations - POOL Shine New York Traces


3 Locations, 3 perspectives, 3 intensities – Dana Reitz explores three different environments: brick patio (jumping), hillside (crawling/ rolling) and tree trunk (balancing).

3 Orte, 3 Blickwinkel, 3 Intensitäten – mit ihrem Körper erkundet Dana Reitz drei verschiedene Umgebungen: eine Ziegelterrasse (springen), einen Hang (krabbeln/rollen) und einen Baumstamm (balancieren).

WALKING DANCE FOR ANY NUMBER

ELAINE SUMMERS with PHILL NIBLOCK | 1969 | USA | 8 min (4 edits)

With this work Elaine Summers invites the audience to explore a basic element of dance: walking, and of film: black & white with no sound. The original work in total includes a structured improvisation dance score for
2–10 performers of any background and experience, and four edits of the film footage danced by Summers and filmed by Niblock.
Shine presents one of the edits of the film footage.

Eine Intermediaarbeit von Elaine Summers, die das Gehen als Grundelement des Tanzes erforscht, mit einem Score für 2 – 10 Performende, auf die vier Variationen desselben Filmmaterials projiziert werden. Shine präsentiert
eine der Filmvariationen.

Zur Verfügung gestellt von Thomas Körtvélyessy, künstlerischer Nachlassverwalter von Elaine Summers, mit Dank an die Jerome Robbins Dance Division, New York Public Library for the Performing Arts.


MAX

PHILL NIBLOCK and DAVE GEAREY with MAX NEUHAUS | USA 1966 – 68 | 8 min


A portrait of percussionist Max Neuhaus, where the rhythms of his visible performance, the editing, and the soundtrack overlap with one another.

Ein Porträt des Perkussionsiten Max Neuhaus, wobei sich Rhythmen seines Spiels, des Schnitts und Soundtracks überlagern.

Note: The opening and closing credits of the film Max contain a strobe effect.
Die Eröffnungs- und Schlusscredits des Films Max enthalten einen Stroboskopeffekt.


TERRACE OF UNINTELLIGIBILITY

PHILL NIBLOCK with ARTHUR RUSSELL | USA 1985 | 00:20:17


Intimate close-ups of hands, face, and a cello blur within shadows, soft focus, and gentle light, offering the audience a visual immersion into the music and voice of Arthur Russell.

Nahaufnahmen von Händen, Gesicht und Cello verschwimmen in Schatten, Unschärfen und warmem Licht und lassen das Publikum in Musik und Stimme von Arthur Russell eintauchen.


PHILL NIBLOCK

Phill Niblock
Phill Niblock

Phill Niblock (1933-2024, USA) was an artist whose fifty-year career spans minimalist and experimental music, film and photography. Since 1985, he has served as director of Experimental Intermedia, a foundation for avant-garde music based in New York with a branch in Ghent, and curator of the foundation’s record label XI. Known for his thick, loud drones of music, Niblock’s signature sound is filled with microtones of instrumental timbres that generate many other tones in the performance space. In 2013, his diverse artistic career was the subject of a retrospective realised in partnership between Circuit (Contemporary Art Centre Lausanne) and Musée de l’Elysée. The following year Niblock was honored with the prestigious Foundation for Contemporary Arts John Cage award. 

PHILL NIBLOCKs (1933-2024) künstlerisches Schaffen erstreckte sich über minimalistische und experimentelle Musik, Film und Fotografie. Seit 1985 war er Direktor der Experimental Intermedia Foundation, einer Stiftung für Avantgarde-Musik mit Sitz in New York und Gent, sowie Kurator des zugehörigen Plattenlabels XI. Niblock kollaborierte mit zahlreichen Choreograph*innen, darunter Elaine Summers, Yvonne Rainer, Meredith Monk und Dana Reitz.

*Experimental Intermedia wurde 1968 von der Choreografin und Filmemacherin Elaine Summers gegründet, um Künstler*innen zu unterstützen, die in intermedialen Formaten arbeiteten. 1983 richtete die Foundation das Filmdance Festival aus, dessen Katalog heute für das Programm von POOL SHINE – New York Traces eine wichtige Quelle geworden ist.