Songdelay



Joan Jonas | 1973 | USA | 00:18:35

Song Delay - Joan Jonas - POOL 21 Shine
Still of Songdelay, courtesy of Electronic Arts Intermix

EN

Initially trained as a sculptor, Joan Jonas was involved in the development of performance art in the late 1960s alongside other artists of the New York avant-garde, such as Robert Smithson, Richard Serra, Yvonne Rainer, Gordon Matta-Clark and the members of Fluxus. She acquired a Portapak camera in 1969 and made her first video, Organic Honey’s Visual Telepathy, two years later. In her first works, performance and filmed images are always closely linked; performance is often preceded and extended by videos and films, and sometimes by installations.

Between 1970 and 1974 Jonas produced five outdoor performances, working with the rural and urban landscape. The fourth of these, Delay Delay, was made along the Hudson River in Lower Manhattan, on the banks of the Tiber in Rome, and at documenta 5 in Kassel. Reprising certain aspects of this performance, Songdelay was filmed in 16 mm and uses a highly cinematic vocabulary (wide angles, varying camera distances and a disjunct between sound and image). The action takes place on the riverfront in Manhattan. The performers, among them Jonas, make sounds, notably by striking pieces of wood, and draw circles and lines on the ground. The audience was kept at a distance from the place of representation, which it watched from a raised position.

The discrepancy between the actions watched by the viewers and the different sounds that reach them help define the spatiotemporal relations and provide a sensation of the topography. The rhythm, the distance and the different forms of desynchronisation enable Jonas to deconstruct space and duration in a performance that is at once precisely choreographed and open to improvisation.

Direction: Joan Jonas
Cinematography: Robert Fiore
Dance | Performance: Ariel Bach, Marion Cajuri, James Cobb, Carol Gooden, Randy Hardy, Michael Harvey, Glenda Hydler, Joan Jonas, EP Kotkas, Gordon Matta-Clark, Michael Oliver, Steve Paxton, Penelope, James Reineking, Robin Winters
Editing: Robert Fiore, Joan Jonas
Sound: Kurt Munkacsi

DE

Ursprünglich als Bildhauerin ausgebildet, war Joan Jonas in den späten 1960er Jahren an der Entwicklung der Performance-Kunst zusammen mit anderen Künstlern der New Yorker Avantgarde, wie Robert Smithson, Richard Serra, Yvonne Rainer, Gordon Matta-Clark und den Mitgliedern von Fluxus beteiligt. Sie erwarb 1969 eine Portapak-Kamera und drehte zwei Jahre später ihr erstes Video, Organic Honey’s Visual Telepathy. In ihren ersten Arbeiten sind Performance und gefilmte Bilder stets eng miteinander verknüpft; die Performances werden häufig durch Videos und Filme sowie Installationen erweitert.

Zwischen 1970 und 1974 produzierte Jonas fünf Outdoor-Performances, in denen sie mit der ländlichen sowie urbanen Landschaften arbeitete. Die vierte dieser Performances, Delay Delay, wurde am Hudson River in Lower Manhattan, am Ufer des Tibers in Rom und auf der documenta 5 in Kassel aufgeführt. Songdelay, das bestimmte Aspekte dieser Performance wieder aufgreift, wurde auf 16 mm gedreht und verwendet ein sehr filmisches Vokabular (weite Blickwinkel, unterschiedliche Kameraabstände und eine Trennung von Ton und Bild). Die Handlung spielt sich am Flussufer in Manhattan ab. Die Performer*innen, darunter Jonas, erzeugen Geräusche, vor allem durch das Anschlagen von Holzstücken, und zeichnen Kreise und Linien auf den Boden. Das Publikum war mit großer Distanz zur Performance positioniert und beobachtete das Geschehen von einer erhöhten Position aus.

Die Diskrepanz zwischen den von den Zuschauer*innen beobachteten Aktionen und den verschiedenen Tönen, die sie erreichen, trägt dazu bei, die raum-zeitlichen Beziehungen zu definieren und ein Gefühl für die Topografie zu vermitteln. Der Rhythmus, die Distanz und die verschiedenen Formen der Desynchronisation ermöglichen es Jonas, Raum und Dauer in einer Performance zu dekonstruieren, die gleichzeitig präzise choreografiert und offen für Improvisation ist.

Regie: Joan Jonas
Kamera: Robert Fiore
Tanz | Performance: Ariel Bach, Marion Cajuri, James Cobb, Carol Gooden, Randy Hardy, Michael Harvey, Glenda Hydler, Joan Jonas, EP Kotkas, Gordon Matta-Clark, Michael Oliver, Steve Paxton, Penelope, James Reineking, Robin Winters
Schnitt: Robert Fiore, Joan Jonas
Ton: Kurt Munkacsi